سیم مفتول آرماتوربندی چیست؟

 سیم مفتول آرماتوربندی به نوعی مفتول سیاه پخته شده به صورت نرم گفته می‌شود. معمولاً از سیم مفتول‌آرماتوربندی در پروژه‌های ساختمانی برای اتصال دادن و تثبیت کردن میلگردهای افقی و عمودی به یکدیگر، همچنین شکل‌دهی ستون‌ها و فوندانسیون ساختمان استفاده می‌شود.

از زمان‌های قدیم سیم مفتول آرماتوربندی مورد توجه آرماتوربندان ساختمانی بوده است. مفتول آرماتوربندی در تکه های کوچک با استفاده از انبر، دو میلگرد را به هم متصل می‌کند، این کار باعث می‌شود که میلگردها در جهت افقی و عمودی حرکت نکنند و ثابت بمانند.

سیم مفتول آرماتوربندی از نظر سایز از ضخامت 5/1 میلیمتر شروع شده و تا حدود 4 میلیمتر در بازار وجود دارند . آرماتوربندها باید با توجه به پروژه خود و نیازی که دارند اقدام به تهیه انواع سیم مفتول آرماتوربندی از نظر اندازه کنند. پر استفاده ترین سیم مفتول آرماتوربندی، نوع 1.5 میلیمتر است.

 

 

 انواع قطرهای سیم مفتول آرماتور بندی و کاربردهای آن

  • سیم مفتول آرماتوربندی با قطر 1.5 میلی متر که در کلاف های 10 تا 30 کیلوگرمی تهیه می‌شود و پرفروش ترین نوع مفتول کششی می‌باشد و جهت آرماتوربندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیم مفتول آرماتوربندی با قطر 2.5 میلی‌متر که در کلاف‌های 20 تا 30 کیلوگرمی تهیه می‌گردد و جهت قالب بندی و آرماتوربندی کاربرد دارد.
  • سیم مفتول آرماتوربندی با قطر 3 میلی‌متر که در کلاف‌های25 تا 50 کیلوگرمی بسته بندی می‌شود و بیشتر در قالب بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیم مفتول آرماتوربندی با قطر 4 میلی متر که در کلاف‌های 25 تا 50 کیلوگرمی ست و جهت قالب بندی و بسته بندی کاربرد دارد.

 

مراحل تولید سیم مفتول آرماتوربندی

فرآیند تولید سيم مفتول آرماتوربندي به این صورت است که در ابتدا  مواد اولیه مصرفی آن که میلگرد 6.5 میلیمتر است و اصطلاحاً به آن وایرود گفته می‌شود توسط یک دستگاه سنگین کشش با گذر از چندین دوزه  که  معمولاً 4 دوزه می‌باشد تبدیل به مفتول 4.5 می‌شود. در مرحله بعد با گذر از دستگاه کشش دوم از 4.5 به 2.5 و در مرحله سوم از 2.5 به 1.5 تبدیل می‌شود. پروسه کشش کاری ممکن است در کارخانه‌های مختلف فرق کند و تعداد طبل‌های دستگاه ها متفاوت باشد، اما اصول کلی کار به این صورت است که  میلگرد 6.5 با استفاده از عملیات کشش و انجام پروسه نورد ازقطرهای بالاتر به تدریج به سیم‌های مفتولی نازکتر تبدیل می‌شود و در انتها این سیم‌ها را به صورت کلاف بسته بندی می‌کنند. این بسته‌ ها جهت بهبود عملکرد آن در کشش برای چند ساعت درون کوره هایی با دمایی تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد پخت می‌شوند که اصطلاحاً به این عملیات آنیل کردن گفته می‌شود.

انواع مفتول آرماتور بندی

 مفتول های آرماتوربندی را می‌توان به دو مدل فابریک و تسمه تقسیم بندی کرد که مدل فابریک آن کیفیت، دوام و نرمی بالاتری نسبت به مدل تسمه دارد. البته با این تعاریف قیمت آن نیز بالاتر می‌باشد. مفتول آرماتوربندی فابریک در واقع از وایرود خامی است که در اثر عملیات حرارتی و کششی در دستگاه های مفتول کشی به قطرهای پایین تبدیل می‌شود ولی مفتول تسمه با استفاده از بازیافت ضایعات کناره ورق آهن در کارخانه جات تولید پروفیل تولید می‌شود و سپس مورد نورد و کشش قرار می‌گیرد که در آخر تبدیل به مفتول می‌شود.

 

قیمت سیم مفتول آرماتوربندی تابع چیست ؟

 

لیست قیمت سیم مفتول آرماتوربندی تابع مواردی است که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. قیمت میلگرد در بازار : قیمت میلگرد یا وایرود که ماده اولیه تولید مفتول در بازار می‌باشد مهمترین آیتم در تعیین قیمت سیم مفتول آرماتوربندی است. به صورتیکه نوسان در تغییر قیمت آن، تغییر جدی در این محصول ایجاد خواهد کرد .
  2. نوع وایرود : نوع وایرود، برند و کشور سازنده وایرود در تعیین قیمت آن و در نتیجه در تعیین قیمت نهایی سیم مفتول موثر است .
  3. نوع سیم مفتول آرماتور بندی : سیم مفتول آرماتوربندی با توجه به فابریک و تسمه بودنش دارای قیمت‌های متفاوتی خواهد بود.
  4. میزان نرمی :  از دیگر معیارهایی که در تعیین قیمت سیم مفتول آرماتوربندی مهم و مورد توجه است میزان نرمی سیم مفتول آرماتوربندی می‌باشد به طوریکه در بازار دو نوع مفتول نرم و خیلی نرم وجود دارد .

 

علت استفاده از مفتول آرماتوربندی

 

بتن‌ها در حالت معمولی دارای مقاومت فشاری بالایی می‌باشند، اما در برابر کشش و نیروهای جانبی دارای استحکام خوبی نیستند در نتیجه به جهت افزایش مقاومت کششی بتن اصطلاحاً بتن را مسلح می‌کنند. نحوه مسلح کردن بتن اینگونه است که تعدادی میلگرد یا خاموت را با آرایش خاصی کنارهم قرار می‌دهند و تثبیت می‌کنند و اطراف آن را با بتن پر می‌کنند تا خشک و مستحکم شود. این فرآیند در فونداسیون، ستون و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقش مفتول آرماتوربندی در این میان، نگهدارنده میلگردها در آرایش داده شده  می‌باشد تا زمانی که به صورت سقف درآید، ضمن آنکه بر استحکام سازه نیز افزوده می‌شود.

 

مزایای مفتول آرماتوربندی

مفتول آرماتوربندی به دلیل انعطاف بالا و مقاومت پیچشی خوبی که دارد در هنگام گره خوردن و پیچیده شدن نمی‌شکند. به همین علت به راحتی می‌توان آن را به دور انواع میلگرد پیچید و گره زد که آرماتوربندها این کار را با استفاده از انبرهای مخصوص انجام می‌دهند.

 این مفتول‌ها دارای دوام بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند که این کار باعث مستحکم‌تر شدن سازه می‌شود.

انواع گره مفتول در آماتوربندی

برای متصل کردن و تثبیت میلگردها از 4 نوع گره مفتول استفاده می‌شود که هرکدام برای مصارف مختص به خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گره مفتول ساده یا لغزان:

این نوع از گره‌ها در سطح‌های افقی مانند سقف‌ها و فوندانسیون‌ها برای شکل دادن به یک صفحه بتنی روی میلگردهای افقی و عمودی که با زاویه 90 درجه نسبت به هم دیگر قرار گرفته اند استفاده می‌شود. بستن این گره به صورت ساده و سریع می‌باشد و دارای حساسیت بالایی است.

گره مفتول صلیبی:

این نوع گره در هنگام بستن میلگردهایی با قطر بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین در زمان‌هایی که نقاط اتصال محدود باشند از آن‌ها استفاده می‌شود. این گره باعث مستحکم‌تر شدن بیشتر نقطه اتصال میلگردها می‌شود.

گره پشت گردنی:

این نوع از گره ها معمولا در ستون‌ها و تیرهای عمودی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به اتصال مستحکم میلگردها کمک می‌کنند.

گره مفتول اصطکاکی :

از این نوع گره در دیوارهای بتنی و ایجاد صفحات عمودی جهت اتصال میلگردها و ایجاد شبکه استفاده می‌کنند. این گره مانع از لغزیدن میلگردها می‌شود.

 

روش های بستن میلگرد در گره ها به وسیله مفتول

در حالت کلی دو روش برای بستن میلگردها وجود دارند:

1.روش ضربدری

2.روش کراواتی

در روش ضربدری میلگردها باید روی یکدیگر قرار بگیرند و سیم مفتول آرماتوربندی به حالت ضربدر از زیر و روی هر دو میلگرد رد شوند و در آخر به وسیله انبر دو رشته انتهای سیم مفتول آرماتوربندی به هم پیچیده می‌شوند و محکم می‌گردند. در پایان سطح پیچانده شده را به طرف داخل خم می‌کند. روش کراواتی که به روش بستن کنار هم نیز معروف است به این شرح است که سیم مفتول آرماتوربندی را از زیر رد می‌کنند و از کنار میلگرد بالایی عبور می‌دهند. در پایان انتهای آنها را به هم می‌بندند .

admin

Copy Right 2020 - 2024 Designed by MoeinnetWare