سیم خاردار

سیم خاردار یا Barbed wire  یکی از محصولات مفتولی تولید شده از فولاد نرم است که شامل یک سیم مفتول اصلی و یک عضو تیز و برنده به صورت بافته شده است که در گام‌های مشخصی از سیم راستا قرار گرفته اند.

سیم خاردار می‌تواند از جنس‌های مختلفی مانند فلز، استیل، روی و … تولید شود؛ اما بهترین نوع آن از جنس مفتول‌های گالوانیزه هستند، زیرا موجب افزایش چشمگیر مقاومت و استحکام این محصول می‌شوند.

 

تاریخچه سیم خاردار

نیاز به ساخت سیم خاردار براساس نیاز انسان به محافظت از دام، ملک و یا تجهیزات برمی‌گردد. در طول زمان‌های مختلف همیشه این نیاز به سیم خاردار وجود داشت است و انسان‌ها با راهکارهای مختلفی این نیاز را برطرف کرده اند. تا قبل از سال ۱۸۶۰ سیم خاردارها معمولاً به شکل سنتی تولید می‌شدند و استحکام چندانی نداشتند، اما به طور خاص ابداع سیم خاردار به شکلی که امروزه شناخته می‌شود به سال 1867 در ایالات متحده به دست شخصی به نام لوسین بی اسمیت Lucien B.Smith نسبت داده شده است. از آن تاریخ به بعد افراد زیادی، طرح‌های بسیاری در رابطه با شکل سیم خاردار ارائه کردند که بیشتر آن‌ها هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و سال‌های زیادی  است قابلیت‌های خود را نشان داده‌اند.

برای شناخت بیشتر این محصول با ما همراه باشید.

انواع سیم خاردار

سیم خاردار‌ها به دو شکل سیم خاردار خطی و سیم خاردار حلقوی تولید می‌شود .

سیم خاردار خطی

یک رشته مفتول گالوانیزه که توسط مفتول‌های تیز خاردار شده است سیم خاردار خطی را تشکیل می‌دهند.

سیم خاردار خطی از دو رشته مفتول به قطر ۲ میلیمتر به عنوان محور و دو رشته خار با قطر ۲٫۵ میلیمتر که در فاصله‌های 6 تا 9 سانتی‌متری به دور محور پیچ می‌خورند تشکیل می‌شود و جنس آن گالوانیزه گرم می‌باشد و از نظر اقتصادی از مقرون به صرفه ترین گزینه‌های حصارکشی است .

سیم خاردار خطی به صورت کلاف بسته بندی می‌شود و بسته بندی‌ها معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم می‌باشد که با توجه به نیاز مشتری و ضخامت سیم، وزن کلاف‌ها متغیر می‌باشد. در مکان‌هایی نظیر کارخانجات، مراکز نظامی، فرودگاه‌ها، مخابرات و …  از سیم خاردار خطی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی سیم خاردار خطی

  • نوع مفتول به کار رفته در سیم خاردار خطی: گالوانیزه گرم است.
  • قطر مفتول محور و مفتول خار در سیم خاردار خطی: ۲ و ۲٫۵ میلیمتر می باشد.
  • وزن هر بسته سیم خاردار خطی: ۲۰ تا ۲۶ کیلوگرم که هر کیلوگرم سیم خاردار خطی با در نظر گرفتن قطر مفتول‌ها و فاصله خارها از هم بین ۹ تا ۱۰ متر طول را شامل می‌شود.
  • فاصله خار‌ها در سیم خاردار خطی: از ۶ تا ۹ سانتیمتر متغیر است.

سیم خاردار حلقوی

سیم خاردار حلقوی معمولی تشکیل شده از یک رشته اصلی فولادی سخت فنر شده که قطر اصلی آن ۲٫۵ میلیمتر بوده و قطر خار آن ۲ میلیمتر می‌باشد. تمام سیم خاردار حلقوی با کیفیت ۱۸۰ گرم در متر مربع گالوانیزاسیون شده است. قدرت کششی این سیم خاردارها ۱۴۰ کیلوگرم بر میلیمتر مربع بوده که مقاومت مطلوبی را ایجاد نموده است.

قطر سیم خاردار حلقوی معمولی ۶۰ سانتیمتر و ۹۰ سانتیمتر بوده که رول قطر ۶۰ سانتیمتر آن حدوداً در طول ۱۰ متر، و رول قطر ۹۰ سانتیمتر آن حدودا تا ۱۵ متر طول باز می‌شود . سیم خاردار حلقوی به دو شاخه سیم خاردار حلقوی با خار سیمی و سیم خاردار تبری یا سیم خاردار تیغ کاتری تقسیم می‌شوند .

 

سیم خاردار حلقوی با خار سیمی

سیم خاردار حلقوی معمولی تشکیل شده از یک رشته مفتول گالوانیزه به قطر ۳ میلیمتر که به عنوان محور استفاده می‌شود و دو رشته خار مفتولی گالوانیزه به قطر ۲٫۵ میلیمتر که به دو طرف تابیده شده است .

سیم خاردار حلقوی از مفتول گالوانیزه گرم ساخته می‌شود و در مراکز نظامی و پادگان‌ها عمدتاً از سیم خاردار حلقوی استفاده می‌شود .

سیم خاردار حلقوی تبری یا لیزری

سیم خاردار حلقوی تبری  تشکیل شده از یک رشته مفتول گالوانیزه به قطر ۳ میلیمتر به عنوان پایه و محور که در فاصله های معین تیغ‌های گالوانیزه به شکل تبر بر روی آن پرس شده است. مدل سیم خاردار حلقوی نسبت به سیم خاردار خطی از قدرت و کارایی بالاتری برخوردار بوده و قیمت سیم خاردار حلقوی نسبت به مدل سیم خاردار خطی گرانتر می‌باشد. سیم خاردار حلقوی معمولا به صورت کلاف یا حلقه ای با عرض‌های ۶۰ و ۹۰ به بازار عرضه می‌شوند.

سیم خاردار تبری یکی از پرکاربردترین انواع سیم خاردار حلقوی است که برای حصار کشی‌های امنیتی استفاده می‌شود که از مفتول گالوانیزه گرم تولید شده و محور آن از مفتول کربن بالا می‌باشد و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، عوامل طبیعی و فشارهای فیزیکی دارد.

سیم خاردار تبری از قطر ۶۰ سانتیمتر الی ۹۰ سانتیمتر تولید می‌شود. سیم خاردار تبری با قطر ۶۰ سانتیمتر به طور استاندارد از ۹ تا ۱۳ متر را پوشش خواهد داد و سیم خاردار تبری قطر ۹۰ سانتیمتر از ۱۳ تا ۱۷ متر را به طور استاندارد پوشش می‌دهد . سیم خاردار تبری در حال حاضر به عنوان به روزترین نوع سیم خاردار در دنیا شناخته می‌شود و برای مراکز نظامی و پادگان‌ها و کارخانه جات استفاده می‌شود.

 

مزایای استفاده از سیم خاردار

  1.  با استفاده از سیم خاردار می‌توان با هزینه خیلی کم تا حد ممکن ضریب حفاظت و امنیت هرمحیطی را افزایش داد.
  2.  نصب سیم خاردار و بازکردن آن سریع انجام می‌شود و به متختصص نصب احتیاجی نیست.
  3. سیم خاردار دارای انعطاف پذیری بالایی است و به همین جهت در مکان‌های گوناگون می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد.
  4.  سیم خاردارها دوام بالا و عمر طولانی دارند.
  5. وزن سبک سیم خاردارها باعث شده تا حمل‌ آن‌ها آسان صورت گیرد.

 

کاربردهای سیم خاردار

سیم خاردار یکی از متداول‌ترین و ارزان ترین وسایل برای حصارکشی و ایجاد موانع تهاجمی و ساختگی برای مراکز نظامی، انتظامی، فرودگاه ها، کارخانجات و... می‌باشد و همچنین نقش جداساز فضاهای مختلف جهت بالابردن ایمنی و شخصی سازی اراضی را ایفا می‌کند. محل به کارگیری سیم خاردار می‌تواند پایین حصار، در کمرکش حصار و یا بالای تیر حصار باشد. انتخاب نوع و محل قرار گیری سیم خاردار به میزان ضریب امنیتی مورد انتظار استفاده کنندۀ آن بستگی دارد. بعضی از مرزهای جغرافیایی به دلیل بالا بودن ضریب امنیتی حصار مرزی، علاوه بر دو ردیف حصار کشی، یک یا دو ردیف سیم خاردار حلقوی در وسط دو حصار قرار می‌دهند .به دلیل لبۀ تیز این سیم‌ها، کسی نمی‌تواند به راحتی از آنها عبور کند.

می‌توان دلیل اصلی رواج سیم خاردار را کاهش هزینه های حصار کشی عنوان کرد. اگر برای محافظت از دام، مزرعه و یا منطقه ای با ضریب امنیتی بالا سیم خاردار استفاده نشود و مصالح بکار رود، هزینه حصار کشی بسیار بالا خواهد رفت. اما استفاده از سیم خاردار می‌تواند هزینه  را کاهش دهد حتی در صورتیکه قیمت سیم خاردار بالا باشد.

روش نصب سیم خاردار

 

سیم خاردار دارای مدل‌های مختلفی می‌باشد که هر کدام علاوه بر قیمت متفاوت، نحوه نصب متفاوتی هم دارد. در هنگام نصب سیم خاردار ابتدا باید تمامی موارد ایمنی رعایت شود سپس با استفاده از تجهیزات ایمنی تمامی محل‌هایی که قرار است در آن از سیم خاردار استفاد شود مشخص گردیده و نقشه ای از آن تهیه گردد. تهیه و ساخت بست محکم از جمله مواردی می‌باشد که در نصب سیم خاردار حائز اهمیت است. سرانجام از انتهای نصب فنس شروع به نصب کردن سیم خاردار می‌کنیم و تا ارتفاع مشخصی آن را نصب می‌نماییم. انتخاب میله به مقاومت و انعطاف پذیری فنس بستگی دارد که سیم خاردارهای کششی را می‌توان تا ارتفاع 30 متر نصب نمود.

قوانین استفاده از سیم خاردار

امروزه در کشورهای مدرن و صنعتی نمی‌توان به راحتی از سیم خاردار استفاده کرد چرا که این وسیله در بسیاری از موارد باعث مرگ حیوانات می‌شود، به این منظور قوانینی وجود دارد که بر اساس آن‌ها باید از نصب آن در نزدیکی محل زندگی حیوانات و مناطق حفاظت شده جلوگیری کرد.

admin

Copy Right 2020 - 2024 Designed by MoeinnetWare